door Antoine Légat
De tijd dat cross-overs voorzichtig, schuchter en puur verkennend waren is lang voorbij. Wat Tri a Tolia doet op “Zumurrude” is gedurfd, zelfzeker en indringend. De Turkse azngeres Melike Tarhan, de Iraakse qanunspeler Osama Abdulrasol en de Belgische cellist Lode Vercampt zaten samen al in de formatie Melike, auteurs van een cd op het Franse Long Distance label, “Macar”. Maar ze hebben elk ook daarbuiten ervaring in projecten en verbanden die de confrontatie zoeken.
Vercampt zagen we over de jaren heen en o.a. via Het Muziek LOD in allerlei combinaties en kruisbestuivingen, tot in Epirotische klaagliederen en Italaanse volksliedjes toe. De drie wilden intenser samenwerken. Wie anders van Michel Van Achter (Homerecords) kon hen het geschikte platform geven? Het resultaat is verbluffend, een plaat van internationale klasse.
Melike en Abdulrasol zorgden voor de composities terwijl Vercampt de arrangementen voor zijn rekening nam, maar we vermoeden dat de grens niet zo strikt te trekken valt. Dit klinkt namelijk bijzonder hecht. Zoals ze het zeelf stellen: “Een taal”. Wie vreest voor eentonigheid kan gerust zijn: de drie instrumenten (waartoe ook de stem behoort) zorgen voor verrassend rijke klankkleuren. “Zumurrude” vergt dan wel een serieuze luisterinspanning maar die loont, zoals het langoureuze titelnummer en het vurige “Yemeni Baglamiz Telli Basina” fraai aangeven.