Melike Tarhan

Photo: Mehmet Kandemir

Photo: Mehmet Kandemir

MELIKE TARHAN

De Turks-Vlaamse zangeres, songwriter, Germaniste en psychotherapeute Melike Tarhan richtte in 2002, samen met Osama Abdulrasol het muziekensemble Melike op (met Lode Vercampt, Azzedine Jazouli, Wouter Vandenabeele, Bekir Gürbüz, Emre Gültekin, Henk de Laat, Stefaan Smagghe) waarmee ze nationaal en internationaal veel getourd heeft. Ze brachten het album Macar uit in 2004 (Long Distance, Harmonia Mundi) met herwerkte Turkse traditionals en eigen werk, een debuutalbum dat (inter)nationaal zeer goed onthaald werd. Dit was het begin van een reeks muzikale omzwervingen waarbij de Turkse in combinatie met Westerse muziek telkens in een ander kader werden geplaatst. Zo ontstond verder ook het trio Tri a Tolia, waar ze eigen composities bracht samen met Osama Abdulrasol en Lode Vercampt (album Zumurrude, 2008 Homerecords).

In 2014 bracht het ensemble Melike het album Inn of Love uit, waarbij bewerkingen van Turkse traditionals uit Centraal Anatolië en eigen werk centraal stonden. Deze CD kwam eveneens uit bij Homerecords (met  Hendrik Braeckman, John Snauwaert en François Taillefer). In Turkije volgde een versie met 5 extra bonustracks bij het gerenommeerde label KALAN Müzik in februari 2015.

Met Tarhan met Bruno De Groote, Frederik Van Den Berghe, Matthias Debusschere (CD 2016 Juicy Little Bramble, Homerecords.be) ging ze dan een ander facet verkennen van de mogelijke kruisbestuivingen tussen Oost en West: deze groep bracht eigen Engelstalige nummers in een ethno-pop bezetting, die ze schreef samen met gitarist Bruno De Groote en auteur Petra Doom.

Intussen verdiepte ze zich ook weer in de traditionals en creëerde ze de voorstelling Barabar (2018), waarin ze traditionele muziekstukken herwerkte en aan elkaar reeg. Enerzijds een terugkeer naar de eenvoud van de traditie. Anderzijds maakte ze ze toch van haarzelf, omdat traditionals daarom vragen. Ze krijgen vooral leven doordat nieuwe uitvoerders hen blijven zich eigen maken, actualiseren.

Melike trad verder ook op als soliste met Antwerp Symphony Orchestra (COMcerts 2005 – project van Dirk Brossé met o.a. Ozark Henry, Laïs, Claron McFadden, …), en ze zong op de cd DO’UN (2017) van Mireille Capelle met het HERMESensemble, in Olla Vogala (Siyanbonga toernee), in La Caccia (met Philippe Malfeyt), Ex Tempore (Cantigas 2002 & Turks repertoire 2017),  meerdere producties van DJ Merdan Taplak (2012, 2021) en ze zong de soundtrack van Brod Ludaka (2006), een kortfilm van Matthias Lebeer met muziek van Dirk Brossé. Ze zong Nederlandstalige popklassiekers en nieuwe nummers (van o.a. Luc De Vos, Bart Peeters, Herman Brusselmans) in Ze kwamen uit het Zuiden van Djamelike (2008) en verder in Geen kwaje vrienden (2017) van Lieven Tavernier, in het project Koenseer in de Fransen Theejoater (2018) van Dirk Brossé en Luk De Bruyker, in Peace to the World (Wim Opbrouck/Gonewest 2018), in België, dat zijn Wij (2017) met Binti, begeleid door het Nationaal Orkest van België o.l.v. Dirk Brossé en in vele andere projecten (zie discografie).

Ze werkte mee aan diverse theater- en muziektheaterproducties. Ze componeerde voor en zong mee in Gloria, een project van LOD en Dick van der Harst (CD GLORIA 2007), in Neeland (2014-2015), een muzikale monoloog van Nic Balthazar (met Philippe Malfeyt en Vardan Hovanissian), en in de librettolezing Mitridate (2016), bij WALPURGIS.  Voor Wouter Van Looy en Zonzo Compagnie maakte ze het totaalspektakel NOMAD Turkije (2015) (Big Bang festival). Ook de muzikale vertellingen Moeders van de stilte (2016) en Wolkenkinderen (2018) van auteur en psychologe Birsen Taspinar creëerde ze mee, samen met bassist Henk De Laet en kanun speler Osama Abdulrasol. Bij NTgent zong, componeerde en acteerde ze in de productie Sneeuw (2016-2017) (regie Luk Perceval, dramaturgie Steven Heene). Ze was lid van de RvB van NTgent (2017-2020).

In 2005 en 2006 zong ze in het programma De Rechtvaardige Rechters (met Jo Van Damme) op Canvas gezongen. Ze presenteerde in 2009  het wereld muziekprogramma ‘Hemel en Aarde’ gepresenteerd op Klara.

Ze heeft in 2019, samen met tenor Thomas Blondelle, als soliste de Canto General gezongen. Gecomponeerd door Mikis Theodorakis, op tekst van Pablo Neruda, met deCHORALE (o.l.v. Paul Dinneweth) en orkest (o.l.v. Frank De Wolf) in deSingel.

Ze werd genomineerd voor een Silver Horse Award in 2011 voor haar werk als muzikante in Europa met Turkse roots en heeft zelf meerdere malen in jury’s en commissies gezeteld, o.a. uitreiking Cultuurprijzen van de Vlaamse Gemeenschap in 2005 en 2009 voor wereldmuziek, juryvoorzitster Imagine Festival (jeugd en muziek Vlaanderen) 2012 en 2013, jurylid Silver Horse Awards samen met juryvoorzitter Zülfü Livaneli, jurylid zangwedstrijd O Ses Benim (2019) en ze was verder ook lid van de Beoordelingscommissie Muziek Vlaamse Overheid (2009-2015). Verder was ze panellid in de Koningin Elisabethwedstrijd Voice 2018.

 


ENGLISH

Photo: Mehmet Kandemir
Photo: Mehmet Kandemir

Melike’s roots lie in the soil of the Turkish town Emirdag, but she grew up in Belgium playing with different bands. Turkish music was never far away though. Singer, songwriter Melike has a degree in Germanic languages and Psychotherapy as well. From all the these diverse influences her own sound has come to life, and so far it has been expressed on five cd’s. Melike – Macar (2004), Longdistance, Harmonia Mundi, was the first release, together with her band consisting of Osama Abdulrasol, Lode Vercampt, Azzedine Jazouli, Wouter Vandenabeele, Bekir Gürbüz, Emre Gültekin, Henk de Laat and Stefaan Smagghe.

With Osama Abdulrasol and Lode Vercampt she created ‘Tri a Tolia’ bringing Melike’s compositions and Turkish traditionals (album ZUMURRUDE, 2009 Homerecords).

In 2014 ‘Melike’s next album (Inn of Love) was released with Homerecords (Hendrik Braeckman – guitar-, John Snauwaert –sax- and Francois Taillefer – percussion). Yürekten, the release in Turkey with 5 extra bonustracks was in 2015 with KALAN Müzik.

With Bruno De Groote and Petra Doom she has written the songs in TARHAN (Bruno de Groote –guitar-, Mattias Debusschere –bass- and Frederik Vandenberghe –drums), which was released in 2016.

The band Melike went back to Melike Tarhan’s roots in Barabar (2018), arranging traditional songs in a new way.

Melike has been on stage with – among others – the Antwerp Symphony Orchestra conductes by Dirk Brossé (COMcerts 2005 -also with Ozark Henry, Laïs, Claron McFadden, …), on the album DO’UN (2017) of Mireille Capelle with HERMESensemble, in Olla Vogala (Siyanbonga tour), in La Caccia (with Philippe Malfeyt), Ex Tempore,the albums of DJ Merdan Taplak (2012, 2021) and she sang the soundtrack of Brod Ludaka (2006), a shortfilm by Matthias Lebeer with music written by Dirk Brossé. She sang Dutch/ Flemish pophits and new songs (written for the project by a.o. Luc De Vos, Bart Peeters, Herman Brusselmans) in Ze kwamen uit het Zuiden, of Djamelike (2008) and also in Geen kwaje vrienden (2017), the album of Lieven Tavernier, in Koenseer in de Fransen Theejoater (2018) by Dirk Brossé and Luk De Bruyker, in Peace to the World (Wim Opbrouck/Gonewest 2018), in België, dat zijn Wij (2017) with Binti, with the National Orchestra of Belgium conducted by Dirk Brossé en in many other projects (see discography).

She contributed to many theatre- and music theatre productions. She composed for and sang in Gloria, a project of LOD and Dick van der Harst (CD GLORIA 2007), in Neeland (2014-2015), a musical monologue written by Nic Balthazar (where she performed with Philippe Malfeyt and Vardan Hovanissian), and in Mitridate (2016), with WALPURGIS.  For Zonzo Compagnie she created NOMAD Turkey (2015) (Big Bang festival). She also co-created in the musical stories Moeders van de stilte (2016) en Wolkenkinderen (2018) of author and psychologist Birsen Taspinar, together with Henk De Laet (double bass) and Osama Abdulrasol (qanun). With NTGent she sang, composed and acted in Sneeuw (2016-2017) (directed by Luk Perceval).

In 2005 and 2006 she sang on tv programme De Rechtvaardige Rechters on Canvas. She  presented the world music programme ‘Hemel en Aarde’ on Klara in 2009.

In 2019, she sang, together with tenor Thomas Blondelle, the Canto General which is composed by Mikis Theodorakis and written by Pablo Neruda. Performed with choir deCHORALE (directed by Paul Dinneweth) en orchestra (directed by Frank De Wolf) in deSingel.

She was nominated for a Silver Horse Award in 2011 for her work as musician with Turkish roots living  in Europa and many times she participated as member of a jury. In the Queen Elisabeth Competition (Voice 2018) she was asked to be panellist during the final evening.

Comments are closed.