door Benjamin Tollet
Een Turkse stem, een Iraakse qanun (Arabische schootharp) en een Belgische cello: meer is er niet nodig om prachtige akoestische muziek te maken.
Tri A Tolia is in Gent ontstaan uit de vorige groep van de zangeres Melike Tarhan. Voor de opnames van Macar, uit 2004, werkte Tarhan onder meer samen met haar Iraakse man Osama Abdulrasol, een virtuoze qanunspeler, en de cellist Lode Vercampt.
Dat drietal heeft nu een opvolger klaar: Zumurrude, het verhaal van een mooie prinses in het sprookje van Duizend-en-eennacht. Het album klinkt als de soundtrack die het sprookje begeleidt, een reis door het Midden- Oosten waarbij tradities dankzij een minutieus samenspel in elkaar overvloeien.
Melike’s frivole stem wordt magistraal begeleid op qanun en cello. Het album klinkt opvallend vol, met dank aan de cello, die de oosterse klankkleuren prachtig aan elkaar weeft. Vercampts percussieve spel zorgt voor een extra dimensie op een album zonder percussie.